اولین واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام-راهبرد معاصر

اولین واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به قطعنامه غیرسازنده انگلیس، فرانسه و آلمان در شورای حکام هشدار داد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۱ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۴۰۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن نذیری اصل روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: این قطعنامه نه می‌تواند توجه جامعه بین‌المللی را از قصد واقعی تروئیکا برای فرصت کافی دادن به رژیم اسرائیل برای ادامه نسل‌کشی در غزه با مصونیت کامل، منحرف کند و نه بر ایران فشار آورد تا از حقوق خود و پیگیری برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشور، صرف نظر کند.

وی هشدار داد: بدون شک این قطعنامه به‌شدت بر فضای مثبت مورد نیاز برای کار در زمینه اقدامات بیشتری که باید میان ایران و آژانس بصورت متقابل توافق شود، تأثیر می‌گذارد.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: اکنون تروئیکا باید مسئولیت هرگونه عواقبی را برعهده بگیرد، زیرا ممکن است ایران بر این اساس و در انطباق کامل با حقوق و تعهدات خود اقدام کند.

نذیری افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران، در گفتار و عمل، تمایل و ترجیح خود را برای تعامل سازنده نشان داده است، ما آماده ایم تا نسبت به هر موضع و اقدام غیرسازنده‌ای واکنش نشان دهیم.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور انگلیس و فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، ساعاتی پیش با ۲۰ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام تصویب شد. این قطعنامه بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می‌خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعا‌های سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان (های) فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند» / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده